Dovolená na Maltě, 2. díl

Druhý den na Maltě

Následující den jsme se po rychlé ranní koupačce vydali na další výlet s tím, že bychom rádi viděli ostrov Gozo. Vzhledem k tomu, že se tento ostrov nachází na úplně druhém konci státu Malta a ještě se na něho dá dostat pouze pomocí trajektu, tak jsme si řekli, že se operativně rozhodneme po cestě na mezizastávce v hlavním městě Valletta. Vzhledem k pozdějším událostem se nakonec Valletta stala naším cílem.

Velkou výhodou MHD na Maltě je to, že „Všechny cesty vedou do Valletty“. Autobus nás vysadil přímo u The Triton Fountain, kde nás krásně osvěžila stříkající voda, kterou vítr roznášel kolem.

The Triton Fountain

Další naší zastávkou byly Upper Barrakka Gardens. Zahrada nebyla příliš veliká, za cca 20 minut jsme jí prošli. Díky informačnímu letáčku od místní stráže jsme se dozvěděli, že každý den ve 12 a v 16 hodin probíhá „slavnostní palba z děl“. Tuto událost jsme si samozřejmě nemohli nechat ujít, stejně jako další davy turistů. Protože jsme ale měli 40 minut do „začátku akce“, šli jsme obhlédnout okolí. Kromě skvělého výhledu na Grand Harbour jsme nasávali atmosféru města v úzkých uličkách města. Zajímavostí Valletty totiž je, že je po vzoru San Francisca apod. vystavěna do dlouhých rovných ulic.

Slavostní střelba z děla (video z mobilu) / video z kamery (bohužel bez zvuku) opravdu stála za to a řacha to byla řádná 🙂 Projíždějící výletní loď se asi dost divila…

Výtahem jsme sjeli přímo k přístavu, kde jsme mohli z blízka obdivovat obrovské výletní lodě. Procházkou podél pobřeží jsme následně došli k Lower Barrakka Gardens. Zahrady byly o něco menší, nicméně poskytovaly krásný výhled do okolí a stín k odpočinku. Po následním obědě v nedalekém občerstvení jsme se vydali na další cestu. Vzhledem k vysokým teplotám a žhnoucímu slunci v ulicích Valletty jsme se po krátké prohlídce tohoto města vydali zpět na hotel a na večerní osvěžení v moři.

Třetí den na Maltě

V tento den jsme se rozhodli prozkoumat něco z přírodních krás Malty. Vybrali jsme si proto nedaleké památky, které měly původně být vcelku snadno dostupné a kam jsme se měli dostat za vcelku krátkou dobu. Opak byl ale pravdou. Bohužel na Maltě ne všechny památky jsou označené na konkrétních místech a turistům tak nezbývá, než doslova podle GPS jít směle za cílem, a to i za cenu vkročení zřejmě na soukromé pozemky ohraničené hradbou z kamení. Bohužel jsme si tuto variantu nedobrovolně vybrali hned u prvních dvou zastávek naší cesty. Jak Hal Far Cliffs, tak i Wied Diegu nebyly bohužel pro turisty příliš dostupné. Pomineme-li vysoké teploty a rozpálenou zem bez jakéhokoli stínu, cesta k nim byla značně obtížná i tak. Na jistotě nám nepřidaly ani prázdné nábojnice na zemi jednoho z pozemků, přes který jsme se museli k našemu cíli vydat.

Hal Far Cliffs

Cestovatelskou chuť nám spravila poslední zastávka s názvem Blue Grotto. Vystoupili jsme o zastávku dříve, na zastávce Panorama, a udělali jsme dobře, protože panorama to bylo neskutečné. Krásná azurová barva moře společně s útesy nám vyrazila dech. Pokochali jsme se výhledem a vydali se na další cestu. Vychutnali jsme si pozdní oběd v podobě místních specialit a neuvěřitelné porci mého předkrmu (4x 4 kusy maltézského chleba s pomazánkami).

Blue Grotto

Překvapilo nás, že jsme v 16.30 byli posledními hosty restaurace, záhada byla vysvětlena – zavírali. V 16.35 jsme si ještě nakonec mohli zakoupit lístky na výlet lodí právě pod tímto útesem a jeho asi sedmi jeskyněmi. Byli jsme mile překvapeni, že nás nikdo (po českém vzoru v tuto dobu, když se blížil konec provozní doby) nevyhodil a naopak nás ochotně vzali na palubu. Samotná plavba byla obrovský zážitek, trvala přibližně 20 minut. Můžeme vřele doporučit, ve chvíli kdy jsme projížděli pod Blue Grotto, jsme si připadali naprosto titěrní.

Po tomto výletě jsme se vydali zpátky do hotelu a na večerní koupání.

Čtvrtý den na Maltě

Tento den byl naším posledním na Maltě, a tak jsme po snídani a vydatném ranním koupání v moři zabalili batohy a vyrazili na cestu. Navštívili jsme bývalé hlavní město Malty Mdinu. Pro nadšence Hry o Trůny (Game of Thrones), jedná se o jednu z lokalit, kde se natáčely scény pro tento seriál. Prošli jsme městskou bránou a ocitli jsme se v historické části města. Uličky jsou jedno velké bludiště plné slepých zákoutí. Pokud si zde chcete koupit známky na pohledy, musíte si je koupit dohromady s pohledy. Jiná možnost zde téměř neexistuje…

Mdina City Gate

Znaveni taháním batohů na zádech a vedrem jsme se vydali ulovit oběd. U katedrály Collegiate church of St. Paul, Rabat jsme si dali vynikající místní maltézskou pizzu (místní klobása, sušená rajčata, kozí sýr a grilovaná cuketa). Po krátké procházce uličkami Fleur de Lys jsme se vydali na letiště.

Collegiate church of St. Paul

Cesta domů

Poslední částí naší dovolené byla cesta domů. Ta se neplánovaně stala vcelku dobrodružnou více než jsme čekali, a to především díky partičce německých Turků, kteří dokázali být hluční na celé letadlo, a neustálým pobíháním na palubě a objednáváním si do nekonečna kelímků s alkoholem. Za dvě a půl hodiny letu tam snad každý z nich musel propít kalhoty… Z následného čekání na noční spoj v předpokládané délce cca hodiny se stalo čekání téměř dvouhodinové. Nicméně jsme se šťastné vrátili domů asi v 7 hodin ráno naprosto vyčerpáni cestou a plni zážitků za celý týden. Maltu rozhodně všem doporučujeme, sami máme v plánu se do této mě vrátit.

Postřehy z cest a doporučení na základě zkušeností:

• Do letadla si vezměte špunty do uší a možná se za tu dobu letu stihnete trochu vyspat a nikdo Vás nebude obtěžovat svým primitivím chováním a pokřikováním
  • Na výlety se obrňte trpělivostí s místní MHD, mávejte na autobus, kterým chcete jet, případně vběhněte témř do silnice a mačkejte STOP jako o závod, aby vám autobus zastavil
  • Cokoli kdekoli kupujete, informujte se na cenu a dobře si spočítejte sumu, kterou obchodník říká a kolik peněz Vám skutečně vrací 🙂
  • Pokud chcete cestovat a poznávat Maltu, zvolte kterýkoli jiný měsíc, kdy není ve stínu přes 30°C
  • V případě přírodních památek se informujte a dobře si najděte cestu, zda se k nim dá dosta, případně jak se k nim dostanete
  • Na pláž jděte brzy ráno/k večeru, kdy tam není tolik lidí
  • Neomezená týdenní karta na MHD se skutečně vyplatí
  • Vezměte si dostatečnou hotovost, případně více platebních karet (někde nefunguje Visa, jinde zase MasterCard), ne všude karty berou, i když to mají nalepené na dveřích
  • Na Maltě neexistují u domů popelnice. Rodiny své odpadky prostě zabalí do pytle a hodí před vchodové dveře, kde je sbírá „bordel-auto“

Vložit komentář

Můžete použít tyto HTML tagy:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>